«Інопланетним» сигналам знайшли несподіване пояснення

Опубликованно 20.01.2018 00:15

«Інопланетним» сигналам знайшли несподіване пояснення

Астрономи Канадського інституту передових досліджень з'ясували, що швидкі радиовсплески, ймовірно, виникають через екзотичних умов, створюваних сильними магнітними полями від нейтронних зірок або чорних дір і щільним іонізованим газом. Стаття дослідників опублікована в журналі Nature. Про це повідомляється в прес-релізі на сайті EurekAlert!.

Швидкі радиовсплески (FRB) — радіоімпульси невідомого походження, які тривають лише кілька мілісекунд. Перший швидкий радіоімпульс був виявлений в 2001-му радіотелескопом в Австралії, дані з якого обробили тільки до 2007 року. З тих пір підтверджено існування близько 20 таких сигналів. Вірогідними джерелами називалися або злилися один з одним нейтронні зірки, або перетворюються на чорну діру важкі пульсари (блицары). Крім того, деякі вчені вважають, що радиовсплески виникають із-за діяльності інопланетних цивілізацій.

Вченим відомий лише одне джерело радиовсплесков, який випускає повторювані імпульси. У серпні 2017 року американські астрономи за допомогою радіотелескопу Green Bank Telescope в штаті Вірджинія зареєстрували 15 сигналів з частотою 5-8 гігагерц, які виходили з карликової галактики, віддаленої від Землі на три мільярди світлових років. При цьому джерело, позначений як FRB 121102, також випускав радіоімпульси в 2012 і 2015 роках.

Повторення сигналів робить FRB 121102 зручним об'єктом для вивчення причин спалахів. Дослідники проаналізували параметри радіовипромінювання джерела. У вакуумі вплив магнітних полів може призводити до ефекту Фарадея, коли площина амплітуди електромагнітної хвилі повертається на певний кут. Вимірявши цей кут, вчені прийшли до висновку, що радіовипромінювання пройшло через область простору з надсильними магнітними полями.

Такі екзотичні умови можуть виникати поблизу надмасивної чорної діри, що перевищує масу Сонця в 10-100 мільйонів раз і породжує потужне магнітне поле. Тоді безпосереднім джерелом спалаху може бути нейтронна зірка або плазма, що знаходиться під впливом діри. Інше пояснення полягає в тому, що FRB 121102 є намагніченим плерионом — туманністю, підживлюваної зоряним вітром від пульсара.

На думку вчених, результати спостереження вказують на те, що FRB можуть виникати при взаємодії надкомпактних об'єктів з екстремальними магнітними полями. Проте ще належить з'ясувати, який саме механізм лежить в освіті швидких радіоімпульсів.Більше важливих новин в Telegram-каналі «Стрічка дня». Підписуйся!